Verwijderen of vervangen van borstprothesen

Waarom een borstprothese verwijderen of vervangen?

Een explantatie - of het verwijderen van een borstprothese - kan aangewezen zijn in geval van beschadiging van de prothese. Andere redenen zijn bijvoorbeeld kapselcontractie, een kwaadaardige aandoening, of indien je dit wenst.

Kapselvorming is een natuurlijk proces. Een prothese is een vreemd materiaal voor ons lichaam. Het lichaam beschermt zich tegen dit vreemd materiaal door er een kapsel rond te vormen. Ons lichaam vormt rond elke prothese een kapsel. De ruwheid van de prothese bepaalt in belangrijke mate hoe sterk dit kapsel zich ontwikkelt. Na verloop van tijd kan dit kapsel onregelmatige intrekkingen vertonen (alsof je een koord onder de huid voelt), vormveranderingen van de borst veroorzaken, en in ernstige gevallen ook pijnlijk aanvoelen. Dit geheel aan symptomen noemen we een samentrekking van het kapsel of kapselcontractie.

Indien jouw prothese beschadigd is:

• Kan de vorm van de borst veranderen.

• Veelal gebeurt dit echter onopgemerkt.

Kapselcontractie kan je aan volgende signalen herkennen:

• De vorm van de borst verandert of je merkt een plooi op

• De borst voelt hard aan of je voelt een streng

• De borst is pijnlijk bij aanraking.

Bijkomende onderzoeken

Om een beschadigde, lekkende prothese vast te stellen, zullen we jou een bijkomend onderzoek voorstellen. Meestal betreft het een MRI-scan. Indien op deze scan blijkt dat de prothese stuk is, dan wordt deze best verwijderd of vervangen.

​Het vervangen of verwijderen van een borstprothese omvat ook:​

• Een capsulotomie: in dit geval wordt het kapsel ingesneden om de intrekkingen weg te nemen

• Een capsulectomie betekent dat het kapsel rondom de prothese gedeeltelijk of volledig verwijderd wordt.

• Wanneer prothesen worden verwijderd, heeft dit een invloed op de vorm en het volume van de borsten. Indien je geen vervanging van de prothesen wenst, maar wel een correctie van eventuele uitgezakte borsten, ben je mogelijk een kandidaat voor een borstlifting of mastopexie.

We hernemen zoveel als mogelijk de oorspronkelijke littekens indien deze in de borstplooi gelegen zijn. Als ook een borstlifting wordt uitgevoerd, kunnen bijkomende littekens nodig zijn.

Patiënten ervaren deze ingreep gewoonlijk niet als heel pijnlijk en standaard pijnstilling zoals paracetamol of ibuprofen is voldoende (of vaak zelfs overbodig). Alle aanwijzingen over het verloop tijdens en na de ingreep werden samengevat in een handige infofiche die je via deze link kan downloadenMeer info over het kiezen van de juiste postoperatieve beha vind je hier

Aan elke operatie zijn inherente risico's verbonden, zoals bloeding, infectie en wondproblemen. Specifiek voor het verwijderen of vervangen van borstprothesen zijn er een aantal aandachtspunten waarvan je je bewust dient te zijn:

• Het kapsel dat zich rond een prothese vormt, is voorzien van een sterke doorbloeding. Deze ingreep geeft dus een hoger risico op nabloeding

• Het verwijderen van borstprothesen in het kader van BIA-ALCL of Breast Implant Associated Anaplastic Large Cell Lymphoma, een kwaadaardige aandoening van de lymfeklier die in een zeer beperkte groep vrouwen met borstprothesen beschreven wordt, dient omzichtig te gebeuren. In dit geval wordt naast de prothesen ook het kapsel van beide borsten zeer omstandig weggenomen, inclusief eventuele weefsels die hiermee verkleefd zijn (zoals de spier of ribfragmenten).

Een borstprothese van een kwaliteitsvol merk heeft meestal een levenslange garantie voor beschadiging. Als een vervanging aangewezen is, betekent dit dat je de kost van de nieuwe prothese niet zelf dient te dragen indien deze door ons werd geplaatst en indien er daadwerkelijk sprake is van een beschadigde prothese. Indien een andere chirurg jouw prothesen plaatste, adviseren we jou om steeds bij jouw behandelend arts te informeren naar de positie en het type prothese dat werd gebruikt, alsook de verdere behandelopties. Elke chirurg gebruikt immers zijn of haar eigen specifieke techniek. Een bijkomende operatie zoals een borstlifting (omwille van borstptose) is een esthetische ingreep, en komt niet in aanmerking komt voor terugbetaling.

Voelt dit herkenbaar voor jou en/of heb je vragen, aarzel niet om ons te contacteren via e-mail of Whatsapp, of even langs te komen. Een afspraak kan je maken via e-mail, Whatsapp of telefonisch.