Ziekte van Dupuytren

Wat is de ziekte van Dupuytren?

Deze aandoening is vernoemd naar de Franse chirurg die ze in 1831 beschreef. De ziekte van Dupuytren wordt gedefinieerd als een goedaardige fibro-proliferatieve aandoening van het bindweefsel in de handpalm en vingers. Kort uitgelegd betekent dit: een aandoening waarbij het bindweefsel groeit maar zonder kwaadaardig te zijn. En dit groeien van het bindweefsel kan je heel letterlijk nemen.

Typische symptomen van deze ziekte zijn:

• Het ontstaan van bulten en strengen in de handpalm of aan de vingers.

• Soms zijn deze ook pijnlijk.

• De voornaamste klacht waarvoor patiënten ons contacteren, is echter de beperking die optreedt in de mobiliteit van de vingers. Het bindweefsel dat groeit, heeft immers ook de neiging om fors te trekken, waardoor de vinger niet meer helemaal kan strekken.

• Symptomen kunnen in één of meerdere vingers en in één of beide handen.

• Meestal zijn de ringvinger, pink of middenvinger in de ziekte betrokken maar ook de wijsvinger en duim kunnen deze symptomen vertonen.

Een test die je thuis al even kan doen en een idee geeft over de bewegingsbeperking van de vingers, is de Hueston Table Top Test. Hierbij probeer je de vingers plat op tafel te plaatsen.

Aangezien we de oorzaak van deze ziekte niet helemaal kennen, kunnen we ze ook niet genezen. We kunnen weliswaar de symptomen behandelen, maar we kunnen niet verhinderen dat de ziekte opnieuw optreedt in dezelfde of andere vingers.

De juiste behandeling en de timing ervan zijn sterk afhankelijk van patiënt tot patiënt en van hoe hinderlijk de klachten zijn in het dagelijkse leven. Dit zal uitvoerig worden onderzocht en besproken op de consultatie. Pijn is natuurlijk een belangrijke indicator om in te grijpen maar meestal gaat het om een ‘kromme’ vinger die achter objecten blijft haken.

Te lang wachten met ingrijpen kan er soms voor zorgen dat een vinger niet meer helemaal recht te krijgen is omdat ook de weefsels rondom de gewrichtjes aan deze nieuwe toestand wennen en verkorten. Wacht dus niet te lang met contact op te nemen.

Om kromme vingers recht(er) te maken, wordt de bindweefselstreng gekliefd (fasciotomie) of weggesneden (fasciectomie). Het klieven kan gebeuren onder lokale verdoving. Als we de streng willen wegsnijden, is locoregionale of algemene verdoving noodzakelijk.