Hand

Onze handen zijn een ingenieus stukje menselijke anatomie. Nergens anders in het lichaam vinden we op zulk een kleine oppervlakte zo een grote hoeveelheid aan spieren, pezen, botten, gewrichten, ligamenten, zenuwen, en bloedvaten. Al deze structuren werken nauwgezet samen om de meest diverse bewegingen uit te voeren. Onze handen kunnen met veel kracht zware machines bedienen of voorwerpen hanteren maar ook met veel snelheid en precisie een muziekinstrument bespelen. Ze helpen doven om zich verstaanbaar te maken en blinden om te lezen. Daarnaast is ook hun esthetische rol niet te onderschatten. Ze zijn immers altijd zichtbaar voor anderen.

Bij een probleem aan onze handen, wordt al snel duidelijk hoe essentieel ze zijn in ons dagelijks leven. Het kan gaan om een ongeval zoals een snijwonde maar ook om allerlei andere aandoeningen zoals zenuwproblemen, gewrichtsproblemen, spieroverbelasting, etc. Het is dan ook belangrijk om symptomen (huidletsels, pijn, tintelingen, krachtsverlies, …) tijdig te laten nakijken.

Hieronder vind je enkele veel voorkomende aandoeningen, alsook de opties tot handverjonging. Herken je de beschreven symptomen, aarzel dan niet om ons te contacteren. Ook wanneer je klachten hebt die je niet meteen kan linken aan één van de hieronder beschreven aandoeningen, gaan wij graag met jou op zoek naar de exacte oorzaak en de juiste behandeling.

POLSCYSTE

[ganglioncyste, polsganglion, dorsaal / volair ganglion

Een terugkerende zwelling aan de voor- of rugzijde van de pols die pijn kan veroorzaken.

SPRINGVINGER

[trigger vinger, trigger finger, knipmesvinger, haperende vinger]

Een verdikking op de buigpees die een blokkade veroorzaakt bij het strekken van de vinger.

HANDVERJONGING

[skin boosters, lipofilling, fillers, rimpelvullers, hand rejuvenation]

Technieken die de eigenschappen van een jeugdige handrug accentueren.

DE QUERVAIN SYNDROOM

[stenoserende tendovaginitis, tendovaginitis stenosans, tendinitis, tenosynovitis

Irritatie van pezen aan de duimzijde van de pols kan pijn op deze plek veroorzaken.

ZIEKTE VAN DUPUYTREN

[vikingziekte, koetsiershand, Dupuytren contractuur

Een verminderde mobiliteit in de hand n.a.v. bindweefselvorming in de handpalm en/of vingers.

MUCOID CYSTE

[vingerknobbel

Een knobbeltje op het laatste kootje van de vinger, net voor de nagelriem.

CARPAAL TUNNEL SYNDROOM

[zenuw compressie syndromen, carpal tunnel syndrome, CTS, slapende hand]

Druk t.h.v. de medianus zenuw in de pols kan gevoelsstoornissen en/of krachtsverlies veroorzaken in de hand.

CUBITAAL TUNNEL SYNDROOM

[cubital tunnel syndrome, slapende hand]

Druk t.h.v. de ulnaris zenuw in de elleboog kan gevoelsstoornissen en/of krachtsverlies veroorzaken in de hand.

ULNAIR TUNNEL SYNDROOM

[ulnar tunnel syndrome, UTS, slapende hand, kanaal van Guyon compressie]

Druk t.h.v. de ulnaris zenuw in de pols kan gevoelsstoornissen en/of krachtsverlies veroorzaken in de hand.

ANDERE

• Huid- en weke delen letsels zoals een huidtumor, epidermale inclusiecyste, lipoom

• Congenitale of aangeboren aandoeningen van de handen

• Trauma zoals botbreuken, peesletsels, zenuw- of bloedvatletsels, vingeramputatie