Mucoid Cyste

Wat is een mucoid cyste?

Een mucoid cyste is een knobbeltje of blaasje op de rugzijde van de vingers. De cyste bevindt zich t.h.v. het laatste kootje, net voor de nagelriem. Een mucoid cyste komt vaker voor bij vrouwen, en op middelbare leeftijd. Regelmatig is er ook onderliggende slijtage (arthrose) van het laatste gewrichtje van de vinger aanwezig. Typisch is het blaasje gevuld met een heldere, gelachtige vloeistof. Het blaasje kan - al dan niet accidenteel - openbarsten.

Typische symptomen van deze aandoening zijn:

• Een knobbeltje of blaasje op de rugzijde van de vingers, t.h.v. het laatste kootje net voor de nagelriem.

• Door de druk die de cyste uitoefent op de onderliggende nagel, kan er een groeve ontstaan in de nagel.

​Als je met een lampje (bijvoorbeeld van jouw smartphone) op de cyste schijnt, kan het blaasje hierdoor oplichten.

• Indien de cyste openbarst, is het belangrijk het wondje goed te ontsmetten en af te dekken met een pleister. Leegprikken met een naaldje is echter geen correcte behandeling aangezien het probleem hiermee niet is opgelost.

• De enige definitieve behandeling, is het blaasje chirurgisch verwijderen. Bij deze operatie wordt ook telkens een kijkje genomen in het gewricht en wordt dit zo nodig opgeschoond.