De Quervain Syndroom

Wat is het syndroom van De Quervain?

Het syndroom van De Quervain is net zoals een springvinger een tendovaginitis stenosans. Dit betekent dat één of meerdere pezen tekenen van irritatie of ontsteking vertonen omdat er te weinig plaats is in de peestunnel waar ze doorheen glijden. Bij een De Quervain syndroom bevindt de last zich ter hoogte van de pols.

• Het meest typische beeld van De Quervain is pijnklachten aan de duimzijde van de pols.

• De toenemende ontsteking en zwelling van het weefsel rondom de pees creëren steeds minder plaats in de peestunnel. Hierdoor kunnen de klachten dus verergeren en sleept dit probleem vaak lang aan.

De klachten worden gewoonlijk uitgelokt wanneer je de hand naar de duimzijde beweegt en hiervoor een zekere kracht nodig hebt (bijvoorbeeld bij het optillen van een baby of een winkeltas).

De behandeling van deze aandoening is afhankelijk van de duur en ernst van jouw klachten.

• Omdat de ontsteking rond de pees toeneemt bij veelvuldig belasten, zijn rust en het innemen van ontstekingsremmers in sommige (milde) gevallen voldoende. Dit kan bijvoorbeeld door een speciale handspalk te laten aanmeten zodat de pols minder beweegt.

• In meer ernstige gevallen dringt een infiltratie met corticosteroïden of een operatie zich op. Beide therapieën zorgen ervoor dat de pees meer ruimte krijgt om te bewegen. Door de injectie met corticosteroïden neemt het volume van het geïrriteerde weefsel rond de pees af waardoor de pees zelf meer ruimte krijgt.

• Indien een operatie noodzakelijk is, openen we het dak van de tunnel zodat de pees beter kan glijden. In eenzelfde tijd wordt ook het ontstoken weefsel rondom de pees verwijderd.