Borstverkleining

Waarom een borstverkleining?

Grote borsten - of borsthypertrofie - kunnen zowel functioneel als cosmetisch ongemakkelijk zijn. Borsten die (te) zwaar zijn, hebben de neiging meer te zakken. Hierdoor zakt ook de tepel onder het niveau van de borstplooi. Het zakken van de borst noemen we ptose. In vele gevallen is er naast ptose ook sprake van een onevenwicht in verhouding met het lichaam van de vrouw dat storend kan zijn.

Ten tweede, en voor veel vrouwen belangrijker dan deze cosmetische bezwaren, zijn de fysieke klachten verbonden aan grote borsten. Vrouwen ondervinden last t.h.v. de nek, de schouders en/of de rug. Ze gaan soms letterlijk gebukt onder het gewicht van grote borsten. Ook insnoerende BH-bandjes en huidproblemen in de plooien kunnen een weerslag hebben op het dagelijks functioneren.

Luister naar onze podcast over borstverkleining, waarin we je meer vertellen over deze ingreep.

Vrouwen met  grote borsten ervaren soms:

• Nekproblemen

• Schouderlast

• Rugpijn

• Insnoerende BH-bandjes

• Huidmaceratie, terugkerende wondjes of ontsteking in de huidplooien

• Kinesitherapie kan aanvankelijk de pijnklachten verlichten.

• Een correct afgemeten BH kan helpen bij het ondersteunen van de borsten.

• Wanneer je ondanks deze maatregelen jouw activiteiten niet op een normale manier kan uitoefenen, kan een operatie een uitkomst bieden. Het doel van de ingreep is om een aanzienlijke hoeveelheid borstklierweefsel te verwijderen, zodanig dat de fysieke klachten - indien deze te wijten zijn aan grote borsten - verholpen worden en de borst tegelijk een mooie, gelifte aanblik krijgt, congruent met jouw lichaamsvormen. Dit noemen we een borstreductie.

• In geselecteerde gevallen wordt bijkomend een liposuctie uitgevoerd t.h.v. de borstkas en/of oksel.

Een borstverkleining heeft een grote impact op de functionaliteit van de nek, schouders en rug. Het is dan ook één van de meest dankbare operaties die we als plastisch chirurg mogen uitvoeren.

Tijdens de operatie letten we erop dat het bekomen resultaat in verhouding is met de rest van het lichaam. Nog belangrijker is om de bloedvaten en zenuwen die naar het tepelhof lopen, te sparen. Hiervoor dienen we dus een portie van het borstklierweefsel te bewaren. Dit is tegelijk onze beperkende factor, waarom we bijvoorbeeld van een F-cup niet zomaar een A-cup kunnen maken.

De littekens die gemaakt worden, zijn afhankelijk van het teveel aan huid dat dient verwijderd te worden.

• Wanneer het huidoverschot beperkt is, kan gewerkt worden met een lollipop-litteken; een cirkel rondom het tepelhof en een verticale lijn richting de borstplooi.

• Dient meer huid verwijderd te worden, moet hier meestal nog een horizontale lijn aan worden toegevoegd die zich in de borstplooi bevindt. Zo ontstaat een J-vormig of ankervormig litteken.

Patiënten ervaren deze ingreep gewoonlijk niet als heel pijnlijk en standaard pijnstilling zoals paracetamol of ibuprofen is voldoende (of vaak zelfs overbodig). Alle aanwijzingen over het verloop tijdens en na de ingreep werden samengevat in een handige infofiche die je via deze link kan downloaden. Meer info over het kiezen van de juiste postoperatieve beha vind je hier

Aan elke operatie zijn inherente risico's verbonden, zoals bloeding, infectie en wondproblemen. Specifiek voor een borstverkleining zijn er een aantal aandachtspunten waarvan je je bewust dient te zijn:

• In zeldzame gevallen is het geven van borstvoeding niet meer (volledig) mogelijk. Het risico stijgt naarmate meer borstweefsel wordt weggenomen. Met de techniek die wij toepassen wordt dit tot een minimum beperkt.

• De bloedvoorziening van de tepel en het tepelhof kan bemoeilijkt worden indien een grote hoeveelheid borstweefsel wordt weggenomen.

• Ook het gevoel t.h.v. de tepel en het tepelhof kan na de operatie wijzigen (het gevoel kan zowel toenemen als afnemen).

De terugbetalingsvoorwaarden van een borstverkleining zijn strikt vastgelegd. Jouw chirurg zal tijdens de consultatie bekijken of je in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) terugbetaling.

Herken je deze klachten en/of heb je bijkomende vragen, aarzel niet om ons te contacteren via e-mail of Whatsapp, of even langs te komen. Een afspraak kan je maken via e-mail, Whatsapp of telefonisch.

Frequently asked questions (FAQs)

Welke sportbeha heb ik nodig na een borstverkleining?

Welke cupmaat heb ik na een borstverkleining?

Hoe verloopt de nazorg na een borstverkleining (podcast aflevering 13)?

Staat er een minimum- of maximumleeftijd op een borstverkleining (podcast aflevering 25)?